Blind door verkeerd eetpatroon

oogtest-jongenGepubliceerd 4 november 2016
In Australië werd een 13-jarige jongen langzaam blind door een vitamine-A-tekort, terwijl deze diagnose niet door artsen werd gesteld. Zijn bezorgde moeder vertelde dat oogartsen en andere specialisten geen antwoord hadden toen haar 13-jarige zoon beetje bij beetje zijn zicht verloor. Ze kregen te horen dat hij er maar moest mee leren leven. De jongen trok zich daarop terug in zijn eigen wereldje en verloor het contact met zijn vrienden.

Eenzijdige voeding

Nadat de ouders van het jongetje een televisieprogramma zagen over een dokter in Sydney die deels blinde kinderen wist te redden, bedachten ze zich geen moment en vloog de moeder met haar kind prompt naar haar toe. Toen professor Stephanie Watson de tiener onderzocht, ontdekte ze vrij snel wat er aan de hand was. Het bleek een vitamine A-tekort te zijn. Sinds zijn 6e levensjaar at de jongen zo slecht dat hij blind dreigde te worden. Hij at alleen kip, aardappelen, droog brood en cola.

Professor Watson kende het fenomeen van toen ze in Kenia werkte als geneeskundestudent. Dit was het 4e geval dat ze vaststelde in Australië. Vandaag de dag is de jongen er al veel beter aan toe en brengt hij weer veel tijd met zijn vrienden door. Inmiddels eet hij dagelijks verse groenten, ook al is hij er nog steeds niet dol op.
Zijn rechteroog functioneert weer normaal maar zijn linkeroog herstelt misschien nooit meer volledig.
Vaak wordt niet aan een vitamine-A-tekort gedacht, omdat kinderen er doorvoed uitzien, maar ook een eenzijdige voeding kan leiden tot een vitamine-A-deficiëntie. Het is van belang dat artsen meer aandacht hebben voor voedingstekorten en de deficiëntieverschijnselen van vitaminetekorten kennen. Hierdoor had de diagnose vitamine-A-deficiëntie eerder gesteld kunnen worden.
Maar uiteraard is het ook van belang dat je ervoor zorgt dat kinderen (en de ouders zelf uiteraard ook) gevarieerd eten, zodat ze alle benodigde voedingsstoffen binnenkrijgen en de kans op tekorten voorkomen.

Wat is vitamine A?

Vitamine A zorgt voor de huid en ogen. Vitamine A is nodig voor de aanmaak van cellen en de weefselstructuur van de huid, door vitamine A worden epitheelcellen gevormd in de huid, luchtpijp, het haar, tandvlees en longweefsel.
Door vitamine A kunnen de ogen zich aanpassen aan het schemer. Vitamine A zorgt ook voor een goede werking van het afweer- en immuunsysteem, zodat iemand niet ziek wordt.
Vitamine A speelt een belangrijke rol bij de groei van kinderen. Het is niet nodig kinderen extra vitamine A te geven, tenzij een arts dat voorschrijft. Je moet hier zelfs mee oppassen, want een teveel aan vitamine A kan schadelijk zijn.

Het is niet veilig om kinderen van 1 tot 3 meer dan 800 microgram vitamine A te geven per dag. Voor volwassenen ligt de bovengrens op maximaal 3000 microgram vitamine A per dag. Een teveel aan vitamine A kan vergiftiging veroorzaken. De verschijnselen zijn hoofdpijn, misselijkheid, duizeligheid, vermoeidheid en afwijkingen aan ogen, huid en skelet. Er zijn ook aanwijzingen dat meer dan 1500 microgram vitamine A per dag het risico op heupfracturen bij volwassenen verhoogt, maar dit wordt nog verder onderzocht. Het gaat om vitamine A uit dierlijke producten en niet om provitamine A uit groente en fruit.

Een teveel aan vitamine A komt bijna niet voor, tenzij je vaak lever eet of hooggedoseerde supplementen slikt. Voor peuters en kleuters wordt geadviseerd het gebruik van leverproducten te beperken.
Een tekort aan vitamine A kan huidproblemen, dof haar, nachtblindheid en zelfs blindheid veroorzaken.

Waar zit vitamine A in?

Vitamine A zit in dierlijke producten als vlees en vleeswaren, zuivelproducten, vis en eidooier. Daarnaast zit het als toevoeging in margarine, halvarine en bak- en braadproducten. Dat staat dan op het etiket. In lever, bijvoorbeeld leverworst, zit veel vitamine A.

Het lichaam maakt ook zelf vitamine A aan uit carotenoïden uit plantaardige producten. De belangrijkste provitamine A carotenoïde is bètacaroteen. Provitamine A zit in groenten, zoals worteltjes, bloemkool, spitskool en fruit, zoals sinaasappels, mandarijnen en bananen. Andere provitamine A-carotenoïden zijn alfacaroteen en bètacryptoxanthine. Ook deze provitamines zet het lichaam om in vitamine A.
Het lichaam neemt echter minder vitamine A op uit carotenoïden dan de voorgevormde vitamine A uit producten van dierlijke oorsprong.

Bronnen: Sydney Morning Herald, Trophé

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>