Snoep goed van Sinterklaassnoepgoed

15010490_sGepubliceerd 24 november 2016
Sinterklaas betekent voor veel Nederlanders volop genieten van al dat lekkers waarmee dit feest omringd is, zoals pepernoten, taaitaai, chocoladeletters, schuimpjes, gevulde speculaas en stukjes banketletter. Natuurlijk moet dit eens per jaar kunnen, maar wel met mate. En let goed op, want het ene snoepgoed is het andere niet. Hier geven we je tips hoe je met al deze verleidingen kunt omgaan en een overzicht van het sinterklaassnoepgoed, zodat je het verschil weet en betere keuzes kan maken.

Overzicht snoepgoed

In het overzicht hieronder kun je zien, dat marsepein, gevulde speculaas, banketletter en chocola veel meer calorieën bevatten dan het andere strooigoed. Met name de chocoladeletters (melk en puur) tikken behoorlijk aan als het op calorie-inname aankomt: een letter van 100 gram levert maar liefst 550 calorieën. En ook chocolade kruidnoten bevatten zo’n 500 kcal per 100 gram.
Houd de porties dus klein.

  • een schuimpje: 13 calorieën, dagkeuze
  • 10 kruidnoten: 48 calorieën, dagkeuze
  • speculaasje: 48 calorieën, dagkeuze
  • 5 chocolade kruidnoten: 51 calorieën, dagkeuze
  • stukje taaitaai: 71 calorieën, dagkeuze
  • marsepein (25 gram): 105 calorieën, weekkeuze
  • banketletter (25 gram): 113 calorieën, weekkeuze
  • gevulde speculaas (25 gram): 120 calorieën, weekkeuze
  • klein reepje pure chocolade(25 gram): 133 calorieën, weekkeuze

Het overzichtje geeft je een indicatie van wat je eventueel dagelijks zou kunnen snoepen en wat je beter maar één keer per week kan nemen.

Hoeveel mag jij snoepen en hoeveel jouw kind?

Elke dag is er ruimte om extra calorieën te nemen. Onder extra’s wordt onder andere snoep, koek, taart, chips, snacks en sauzen verstaan, eigenlijk alles wat je lichaam niet nodig heeft om goed te functioneren.
Hoeveel je ervan kunt eten, hangt af van je leeftijd en geslacht. Volwassen mannen mogen maximaal 400 calorieën extra tussendoor nemen en vrouwen 300 calorieën.
Voor kinderen is dit minder, omdat ze ook een lagere energiebehoefte hebben. Voor hen geldt de volgende regel:
jongens en meisjes tussen 1-3 jaar: 100 calorieën
jongens en meisjes tussen 4-8 jaar: 200 calorieën
jongens tussen 9-13 jaar: 300 calorieën
meisjes tussen 9-13 jaar: 200 calorieën
jongens tussen 14-18 jaar: 400 calorieën
meisjes tussen 14-18 jaar: 300 calorieën

Wat kan je het beste nemen? Het belangrijkste is om alles met mate te eten. Een handje pepernoten per dag kan echt geen kwaad, maar wel als je een hele bak met pepernoten eet. Dit geldt natuurlijk voor alle snoepgoed en niet alleen voor jou, maar ook voor kinderen. In één schuimpje zit maar 13 calorieën, maar tien schuimpjes zijn alweer 130 calorieën!
Nu denk je misschien “ach het is maar één keer per jaar Sinterklaas, laten we niet zo moeilijk doen en lekker genieten”. Toch is het wel verstandig maat te houden. Probeer maar eens bij te houden wat jij en je kind dagelijks aan extra’s binnenkrijgen, ook buiten de feestdagen om. Waarschijnlijk is dat bijna dagelijks te veel.
Behalve dat suikers slecht zijn voor de tanden, kan een langdurige inname van te veel suikers leiden tot gewichtstoename.

Waarom kun je het vaak niet bij één laten?

De meeste mensen kunnen het niet bij één pepernoot laten en zelfs niet bij één handje vol. Als je eenmaal toegeeft aan het eerste handje pepernoten ga je steeds meer zoetigheid eten. Je triggert iets in je hersenen waardoor je een suikerbehoefte activeert en zo ga je steeds meer en meer eten.

3 pepernoten is een suikerklontje

Het eten van 3 pepernoten heeft hetzelfde effect op je lichaam als een suikerklontje. Pepernoten en ander strooigoed zitten boordevol suikers en hebben verder totaal geen voedingswaarde. Ook de glutenvrije pepernoten die ineens in de biologische winkels liggen alsof ze gezond zouden zijn, bevatten geen voedingswaarde! Voor pepernoten geldt dat ze uitsluitend lege calorieën zijn waar je dik van wordt en moe en futloos! Dit komt, doordat je bloedsuikerspiegel gaat pieken en daarna dalen. Tijdens zo’n dal voel je de energie uit je lichaam wegstromen en heb je weer zin in snoep.
Taaitaai en echte ouderwetse pepernoten (die grote hoekige) zijn luchtig en bevatten relatief weinig calorieën. Voor schuimpjes geldt hetzelfde.

Hoe voorkom je dat je ongemerkt kilo’s aankomt?

Voor je het weet ben je aan het eind van het jaar ongemerkt kilo’s aangekomen door al dat onbewuste snoepen.
Lees hier hoe je dit kunt voorkomen:

  • Eet bewust. Dit doe je door met je zelf af te spreken, dat je op bepaalde momenten een beetje mag snoepen en dat je op alle andere momenten ervan afblijft. Bijvoorbeeld: je mag van jezelf alleen op zaterdag en natuurlijk op pakjesavond zelf, een handje pepernoten. Eet ze dan langzaam op en geniet ervan. Al die andere momenten waarop je in de verleiding komt, denk je aan deze afspraak met jezelf en houd je je hieraan.
    Bedenk dan ook, dat snoepen misschien wel lekker is, maar dat je er ook dik, moe en futloos van wordt. Zo voorkom je, dat je ongemerkt hier en daar aan het snaaien bent en meer snoept dan dat je doorhebt.
  • Pepernoten en snoep op de toonbank weersta je gemakkelijker wanneer je bedenkt, dat hier allerlei mensen, die voor jou waren, met hun vieze handen in hebben gegraaid. Stel je voor, eerst hebben ze het winkelwagentje geduwd, toen netjes met hun hand voor de mond gehoest, geld aan de kassière gegeven en toen in dat bakje pepernoten gegraaid. Ai…heb je er nog steeds zin in of het wordt het nu al wat gemakkelijker om weerstand te bieden aan dit snoepgoed?
  • Wat ook helpt is ervoor te zorgen, dat je de hele dag goed en gezond eet. Wanneer je lichaam de juiste voedingsstoffen krijgt voel je je verzadigd en blijft je bloedsuikerspiegel in balans, waardoor je niet zo’n behoefte aan iets zoets hebt. Dit doe je door 3 voedzame maaltijden op een dag te eten en gezonde tussendoortjes te nemen. Als je zo eet en drinkt zal je je fit en helder voelen en vol energie. Dan wil je dat gevoel niet meer kwijt voor een paar pepernoten of snoepgoed. Probeer het eens een paar dagen uit en je zal merken dat het werkt.
  • Al dat Sinterklaassnoepgoed bevat nogal wat verzadigde vetten, het zou mooi zijn als je die weet te compenseren met je maaltijd. Vlees bevat vaak veel verzadigd vet. Je zou dus gedurende deze feestelijke periode wat vaker vegetarisch kunnen eten. Geen idee hoe dat moet? Zoek gezonde recepten op receptensites, zoals deze van het Voedingscentrum.
  • Op Sinterklaasavond wordt er vaak wel wat meer gesnoept. Veel mensen zijn geneigd om dan de maaltijd maar over te slaan om al dit snoepen te compenseren. Doe dit niet, sla de avondmaaltijd zeker niet over, maar tafel niet te zwaar. Wanneer je de maaltijd overslaat zal je ‘s avonds juist trek krijgen en veel meer gaan snoepen en snacken dan wanneer je jouw maag goed gevuld had met gezond en voedzaam eten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>