Zijn bananen dikmakers?

bananen, 6347612_s gratisGepubliceerd 2 juni 2015
Wanneer ik mijn dochter vraag wat voor fruit ze graag mee wil naar school, kiest ze heel vaak een banaan. Dit is blijkbaar haar meest favoriete stuk fruit. En eigenlijk ben ik er zelf ook wel dol op. Daarom kan ik me ook niet zo goed voorstellen, dat er mensen zijn die geen banaan lusten. Maar ze bestaan. Er zijn ook mensen die er allergisch voor zijn en mensen die wel banaan lusten maar ‘m weigeren te eten, omdat ze vinden dat er teveel calorieën in zitten en de banaan dus niet goed voor de lijn is. En dat is jammer, want een banaan is een zeer interessant voedingsmiddel en heeft voordelige eigenschappen die niet altijd bekend zijn bij de consument. Wist jij bijvoorbeeld dat de banaan na rijst, maïs en tarwe het belangrijkste voedingsgewas ter wereld is?

Welke voedingsstoffen kent de banaan?

In vergelijking met ander fruit bevatten bananen weinig vitamine C, maar wel veel voedingsvezels, kalium en zetmeel.
De aanwezigheid van de vrij grote hoeveelheden kalium (440 mg/100g) is voordelig voor het regelen van de bloeddruk. Zoals bekend doet natrium (zout) in de meeste gevallen de bloeddruk stijgen, kalium heeft het omgekeerde effect.
Ook helpen bananen om een slecht humeur door premenstrueel syndroom (PMS) te verbeteren. Bananen zorgen er namelijk voor dat de bloedsuikerspiegel gelijkmatig blijft waardoor stemmingswisselingen af zullen nemen. Kortom, allemaal voordelen om regelmatig dit fruit te eten!

Zetmeel

Het hoge gehalte aan zetmeel brengt met zich mee dat bananen als calorierijk worden beschouwd. Dit moet worden genuanceerd. De calorie-inhoud van een banaan is ongeveer 80 tot 100 kcal/100g en, als je weet dat een banaan tussen de 100 à 200 gram weegt, kun je snel berekenen dat een banaan dus ongeveer 80 tot 200 calorieën bevat. Het zetmeel in bananen is van vrij speciale aard: het kan namelijk (vooral als de banaan jong en halfrijp is) moeilijk worden afgebroken in de maag en in de dunne darm en komt praktisch onaangetast in de dikke darm terecht. Men spreekt dan van ‘resistent zetmeel’.

Dit resistent zetmeel wordt in de dikke darm verder afgebroken door de daar aanwezige bacteriën en geeft aanleiding tot korteketenvetzuren, die een antikankereffect hebben, met name ten aanzien van darmkanker. De verzuring van de dikke darm heeft ook tot gevolg dat de mineralen (bijvoorbeeld calcium) en sporenelementen beter worden opgenomen en dat de eiwitafbraak wordt afgeremd, zodat minder ammoniak en andere kwalijk ruikende stoffen met betrekking tot de darm worden gevormd.

Overigens zijn onrijpe bananen ook op andere vlakken nog zo slecht niet. In sommige tropische landen eet men onrijpe bananen als medicijn voor darmklachten, vooral bij diarree bij kinderen. Veel rauwe bananen bevatten de stof leucocyanidine, een favonoïde dat de groei van slijmvliescellen stimuleert en zo maag en darmen beschermt tegen onder meer maagzweren en letsels die het gevolg zijn van bepaalde geneesmiddelen, bijvoorbeeld aspirine.

Meer calorieën in rijpe bananen

Naarmate een banaan rijper wordt neemt de hoeveelheid vrije suiker toe en de hoeveelheid ‘resistent zetmeel’ af. Het suikergehalte kan daarbij stijgen van 1 tot meer dan 20%, het overgrote gedeelte hiervan is sucrose (65%), gevolgd door glucose (20%) en fructose (15%).

Een rijpe banaan is dus veel calorierijker dan een groene of halfrijpe banaan. Sporters of mensen die zware inspanningen leveren zijn dus beter af met rijpe dan met half-rijpe bananen.

Slaapstoornissen

Een andere positieve eigenschap van bananen is dat ze kleine hoeveelheden van het hormoon melatonine bevatten. Melatonine is een hormoon dat door de hersenen (de epifyse) wordt afgescheiden en onze biologische klok (waak-slaapritme) regelt. Naarmate we ouder worden daalt onze productie van melatonine met als gevolg dat het slaapritme kan worden verstoord. De Amerikaanse onderzoeker en wereldexpert op dat vlak, dr. Russel J. Reiter, raadt aan om een ‘melatonine-vriendelijke’ levenswijze erop na te houden. Zo stelt hij voor om ’s avonds levensmiddelen te consumeren die melatonine bevatten. Dit zijn haver, maïs, kersen, tomaten, maar ook bananen. Mensen met slaapstoornissen kunnen dus eens proberen om als avondmaal een in stukjes gesneden banaan te eten samen met een bord (havermout)pap.

Allergie

Het is echter niet allemaal koek en ei met bananen. In een aantal zeldzame gevallen kunnen mensen allergisch reageren op de consumptie van bananen (men schat 1 à 2 personen op duizend). De oorzaak kan tweeërlei zijn.

In een aantal gevallen is de allergische reactie te wijten aan de aanwezigheid van een reeks biogene aminen (o.a. tyramine) die voorkomen in bananen. Een verhoging van de bloeddruk kan ontstaan door samentrekking van de bloedvaten doordat de biogene aminen niet snel genoeg worden afgebroken in het lichaam. Indien je dit effect merkt, raadpleeg dan uiteraard jouw arts.

Een andere reden kan zijn de aanwezigheid van specifeke eiwitten in bananen die ook voorkomen in latex (natuurrubber). Vandaar dat men in een aantal gevallen vaststelt dat mensen, die allergisch zijn voor natuurrubber, ook allergisch reageren wanneer zij bananen eten. Men spreekt in dit geval van een kruisallergie, een fenomeen dat veel voorkomt in de natuur.

Kleur en Geur

Bananen zijn erg kwetsbaar. Je hoeft de banaan alleen maar ergens tegen aan te stoten, en je hebt al een beurse plek! Bananen worden ook heel snel overrijp. Als je een groene banaan koopt, is de kleur van de schil in een dag verkleurd van groen naar geel. Na een paar dagen verkleurt de schil van geel naar geel met bruine vlekken. En weer een paar dagen later is je banaan helemaal bruin geworden.
Ethyleen is een gas dat gemaakt wordt door fruit. Dit gas is een signaal voor fruit om te beginnen met rijpen. Wil je het rijpingsproces van je bananen vertragen? Houd dan ander fruit weg van de bananen. Fruit gaat namelijk niet alleen rijpen van zijn eigen gemaakte ethyleengas, maar ook door dat van ander fruit. Wil je dat je bananen sneller rijpen? Dan is juist wel goed om bananen samen met ander rijp fruit te bewaren.
Het bruin verkleuren van bananen is géén rottingsproces maar een natuurlijke enzymatische reactie. Hierbij ontstaan geen schadelijke producten. Het bruin is zelfs nog eetbaar.

De specifieke geur van bananen wordt veroorzaakt door praktisch één stof namelijk isopentylacetaat, die men synthetisch gemakkelijk kan namaken en gebruiken als aroma- en smaakcomponent. Een chocoladevulling ‘met bananen’ heeft dus vrijwel niets te maken met bananen zelf.

Hoe kun je bananen bewaren?

Altijd gedacht dat je bananen niet in de koelkast mag bewaren? Het mag wel! De kou in de koelkast voorkomt dat bananen verder gaan rijpen. Zodra je de banaan weer uit de koelkast haalt, dan gaat het rijpingsproces gewoon verder!
Bewaar alleen rijpe bananen in de koelkast. Onrijpe bananen zullen in de koelkast niet verder rijpen. Eenmaal weer uit de koelkast zullen de onrijpe bananen nooit echt lekker zoet worden.

Bruine schil
Bananen in de koelkast veroorzaken een bruine schil. Dit maakt echter niet uit, want alleen de schil wordt bruin! De banaan zelf blijf zijn mooie kleur behouden.

Kunnen bananen in de diepvries?
Bananen kunnen goed ingevroren worden. Snij de bananen in makkelijke plakjes en leg ze op een bakpapier. Leg het bakpapier met de bananenplakjes op een plankje en leg ze in de diepvries. Na een uur vriezen, kun je de bananenplakjes in een zakje doen en verder laten vriezen. Op deze manier zullen de plakjes banaan niet aan elkaar vast vriezen.

Tip voor in de winkel

Sta je in de winkel en ben je van plan om bananen te kopen? Koop dan nooit bananen die al bruine plekken hebben. Deze bananen zijn al overrijp. Bananen bewaren die al overrijp zijn, wordt moeilijk!

Koop bananen van verschillende trossen
Het beste is om bananen van verschillende trossen te kopen. Elke banaan van een andere tros, heeft namelijk een andere rijpingstijd. Op deze manier heb je bananen die je direct kunt eten en bananen om te bewaren.

Bron: Trophé, Dr. ir. Eric De Maerteleire

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>