Wat gebeurt er als je te veel zout eet?

45233921_sGepubliceerd 24 januari 2017
Dat er te veel zout in onze voeding zit heb je vast al eens eerder gehoord. Fabrikanten beloven minder toe te voegen aan hun producten, maar zoals uit onderzoek van de Consumentenbond is de huidige zelfregulering voor zoutreductie nog lang niet optimaal. De Consumentenbond wil daarom dat er strengere maatregelen komen over het toevoegen van zout in producten, zodat álle fabrikanten zich eraan moeten houden en de consumenten dus minder binnenkrijgen.
In dit artikel laat ik je zien waarom zout nu eigenlijk zo slecht voor de gezondheid is en wat er allemaal kan gebeuren wanneer je geregeld te veel inneemt.

Welke problemen kunnen er ontstaan?

Als je te veel zout eet kunnen de volgende lichamelijke klachten en ongemakken ontstaan:

  • Er kan oedeem ontstaan. Bij oedeem houdt het lichaam vocht vast. Hierdoor kan weer een verhoogde bloeddruk ontstaan.
  • Verhoogde bloeddruk en hart- en vaatziekten. Als je veel zout binnenkrijgt houdt je lichaam meer vocht vast. Hierdoor stijgt de bloeddruk. De hartspier moet dan harder pompen om het bloed door de aderen te persen. De extra druk kan na een tijdje de vaatwanden beschadigen. Dit kan weer leiden tot hart- en vaatziekten. Door minder zout te eten daalt je bloeddruk. Daarmee verminder je de kans op hart- en vaatziekten, zoals hartfalen. Hartfalen houdt in dat de hartspier niet meer goed kan pompen. Een vermindering van 4,5 g zout (1,8 gram natrium) per dag , verlaagt de bovendruk met 2 mmHg. Dit positieve effect is ongeveer 2,5 keer groter bij mensen met een verhoogde bloeddruk.
  • Nierziekten. Veel zout kan leiden tot nierziekten. De nieren regelen de hoeveelheid zout in je lichaam. Wanneer je veel zout binnenkrijgt moeten de nieren extra hard werken om dit via de urine uit je lichaam te verwijderen. Door het harde werken kunnen je nieren beschadigen.
  • Maagkanker. Er zijn aanwijzingen dat door te zout eten het risico op maagkanker toeneemt. Er is te weinig onderzoek om een uitspraak te doen over het verband tussen zout en het risico op maagkanker.
  • Botontkalking. Eet je te veel zout, dan plas je het teveel aan natrium samen met het calcium uit. Calcium is nodig voor de opbouw en het onderhoud van je botten en gebit. Zolang je voldoende calcium met de voeding binnenkrijgt zorgt zout eten niet voor problemen met je botten en gebit.

Risicogroepen

Te veel zout is slecht voor iedereen. Dus niet alleen voor mensen met een te hoge bloeddruk, al kunnen zij wel het beste extra opletten met zout. Mensen met overgewicht hebben vaak al een hogere bloeddruk en lopen door extra zout nog meer kans op hart- en vaatziekten.

Ook ouderen doen er goed aan nog voorzichtiger te zijn met zout. De nieren van ouderen werken minder goed. Daardoor verwijderen ze minder natrium uit het lichaam. Het is voor ouderen dan ook extra belangrijk om voldoende te drinken, want ze hebben meer vocht nodig om dezelfde hoeveelheid natrium kwijt te raken.

Hoeveel zout mag je eten?

Voor volwassenen geldt het advies om niet meer dan 2,4 gram natrium ofwel 6 gram zout per dag binnen te krijgen. Voor kinderen is dat minder en leeftijdsgebonden. De nieren van baby’s en jonge kinderen kunnen nog niet veel zout aan. Voeg daarom geen zout toe aan het eten van je baby of kind.

Is zeezout gezonder dan keukenzout?

Zeezout bevat een klein beetje mineralen, zoals bijvoorbeeld magnesium en calcium. Dit is echter zo weinig dat het (bij normale consumptie) niet bijdraagt aan het halen van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheden. Ook andere zouten zoals Keltisch zout of Himalayazout bevatten naast natrium een beetje andere mineralen en spoorelementen, maar dit levert bij normaal gebruik geen relevante bijdrage! Daarbij, zout is geen goede bron voor het leveren van voedingsstoffen. Die kun je beter halen uit producten zoals fruit, groente, brood en zuivel.
Dus is zeezout, Keltisch zout of Himalayazout beter dan keukenzout? NEE!

Waar zit veel zout in?

Chips, pizza’s, soepen, pakjes sauzen en kant-en-klaarmaaltijden bevatten veel zout. Daarnaast krijgen Nederlanders zout binnen door het eten van brood, vlees, vleeswaren en kaas, maar ook sauzen zoals sojasaus en mosterd. Dat komt niet, omdat deze producten het hoogste zoutgehalte hebben, maar doordat we ze vaak en veel eten.

Het meeste zout in eten komt van toegevoegd zout (door fabrikanten). Daardoor krijgen we meer zout binnen dan nodig is. Van nature zit er namelijk helemaal niet zoveel zout in producten. Gemiddeld 80% van het zout dat we binnenkrijgen zit al in ons eten en drinken. We zijn daardoor gewend geraakt aan een zoute smaak en grijpen zelf ook sneller naar het zoutvaatje. 20% van het zout dat we binnenkrijgen voegen we zelf toe aan ons eten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>